РОЗРОБКИ УРОКІВ




Українська мова
5 клас
Тема: Написання ненаголошених   Е, И у коренях слів
Мета: поглибити знання учнів про правила вимови й написання
ненаголошених   [е], [и] у коренях слів, що перевіряються наголосом;  
закріплювати  навички визначення цієї орфограми та вміння її обґрунтовувати відповідним правилом; прищеплювати учням любов до природи, допомогти відчути красу зимової пори, розвивати естетичні смаки; удосконалювати пам'ять, увагу, мислення, зв’язне мовлення, фантазію, поетичні здібності.
Обладнання: картки, наочні схеми, картини зими, роботи учнів про зиму, ялинки, Дід Мороз і Снігуронька, чарівні сніжинки, скринька з подарунками, мультимедійні засоби, презентація.
Тип уроку: вивчення та закріплення нових знань, умінь, навичок.

Хід уроку

     І. Організаційний момент
Учитель:   Станьте, діти, ви дружненько.
                        Привітайтесь всі гарненько.
                        Привітайтесь: «Добрий день!»
                        Продзвенів дзвінок: «Дзелень».
                        Урок мови починаймо
                        І за парти всі сідаймо.
    ІІ. Оголошення теми,  мети та завдань уроку
        За вікном дивна картина: зима без снігу….Тому уявімо, що ми потрапили у казковий зимовий ліс. Подивіться: у нашому лісі звірята сплять під снігом, дерева покриті пухнастою білою ковдрою, трохи далі дітки бавляться  різними іграми, ліплять сніговита, катаються на лижах та ковзанах. Ялинки ще у святковому новорічному вбранні…
Дід Мороз із помічницею ще не покинув нашу землю і також прилетів до нас на урок. Він хоче побачити самих творчих та активних учнів і подарувати їм чарівні сніжинки….Тому спробуємо  відчути красу цієї пори року з допомогою слова, а для цього треба вміти грамотно писати, що і будемо вчитися на уроках української мови.
        Тема нашого уроку…
 Сьогодні ми поглибимо знання однієї із найскладніших таємниць нашої співучої, різнокольорової, як веселка, мови – позначення на письмі звуків [е], [и] в ненаголошених складах, закріпимо навички визначення цієї орфограми та вміння її обґрунтовувати відповідними правилами, будемо розвивати усне й писемне мовлення, поринемо у чарівний світ рідної природи й рідної української мови.
      ІІІ. Мотивація навчання школярів
      Рефлексія
-         Яке ж завдання нашого уроку?                          Чого
-         Чого ви очікуєте від уроку?                                 Я 
-         Чому треба знати цю тему?                              Очікую
 ІV. Актуалізація знань і вмінь учнів.
1.     Що таке уподібнення?
2.     Які види уподібнення ви знаєте?
3.     Які особливості уподібнення дзвінких приголосних ви знаєте?
    V. Перевірка домашнього завдання.
1.     Робота з картками.
2.     Вибірковий диктант.
Синіють, дощ, берегти, донька, боротьба, свято, вчиться, молодість, мелодія.
 VI. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
  1.Казка «Хитрі близнюки»
      Жили-були на світі двоє близнюків. Одного звали И, а другого Е. Вони були такі схожі між собою, що часом, використовуючи це, дуже любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість /и/ чувся /е/, і навпаки – замість /е/ - /и/. Так було і цього разу. Ось погляньте, у слові /зиема/ - чується звук /е/, а у слові /веисна/ - звук /и/. Як же нам правильно писати - /е/ чи /и/.
Та ось з’явився дядечко Наголос. А близнюки побоювалися свого старого родича, бо

він був дуже серйозний.
      І от лиш дядько Наголос «погукав» близнюків, сталося диво: близнюки стали на
свої місця, а самі слова змінилися: була зима, а стали зими; була весна, а стали весни; було село, а стали села.
     Отже, тепер,  діти, коли слова з ненаголошеними /е/, /и/ стали наголошеними, ви вже не можете помилитися, яку ж букву слід писати - Е чи И.
І з того часу, коли близнюки починали бавитися,
 з’являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.
      А зараз ми з вами за допомогою наголосу наведемо лад у  таких словах
    2. Словниковий диктант.
З…ма, в…сна, с…ло, кр…жаний, кр…ло, ст….бло.
3.Слово вчителя.
  Отже, ненаголошені голосні перевіряються з допомогою наголосу. Але є ще ряд правил, з якими нам потрібно ознайомитись.
-         Робота зі слайдами. (див. додатки).
-         Робота з підручником (самостійно вивчити правила і переказати).
 VII. Практична робота на уроці.
1.     Вправа № 287. Вставити пропущені букви, довести свою думку (використовується метод «Прес»).
2.     Відгадати загадки. Пояснити написання слів – відгадок. Ввести їх у складне речення за схемами і під відеосупровід (див. додатки).
-         Лід на річках, сніг на полях, віхола гуляє, коли це буває? ( Зимою )
-         У темнім лісі проживає, гарний хвіст пухнастий має.
 Їй на місці не сидиться. А як звуть її? ( Лисиця. )
-          Всі ми в шапочках – брилях заховалися в кущах. ( Гриби. )
-         Ніхто їх не лякає, а вони тремтять. ( Листочки. )
-         Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? ( Дерева. )

Фізкультхвилинка.
Музична відеохвилинка «Веселий сніговичок» ( див. додатки).


3.Завдання «Редактор». Виправити помилки у словах, поставити у алфавітному порядку.
Техенько. Січень. Веселощі. Стирижуть.

4.Гра « Чарівна скринька».  Дід Мороз приніс чарівну скриньку з подарунками і цікавими вправами. Давайте подивимося.
Діти по черзі дістають листочки із зашифрованими словами, пояснюють написання.
 Ожеледиця, грудень, сердитий, крижаний, березень
5.Творче завдання: скласти сенкан – асоціативний вірш з п’яти рядків до слова ЗИМА під відеосупровід (див. додатки).
VIII. Підсумок уроку. Мікрофон.
           Снігуронька хоче у вас запитати:
1. Що нового ви дізналися про ненаголошені голосні ?
2. Які правила запам’ятали?
3. Якою має бути справжня зима?
4. Що ви знаєте про свято Водохреща, яке відбудеться напередодні?
ІX. Домашнє завдання.
                1.Параграф 31.
                   2. Вправа 290 ( на 4-6 б.)
                      3. Написати твір – мініатюру « В очікуванні зими» ( на 7-12 б.)
X. Оцінювання.
                                                                      
               Презентація додається (додатки).




Українська мова. 7 клас.
Тема:Часи дієслів.Теперішній час.
Мета: з’ясувати й поглибити знання учнів про теперішній час дієслів, правопис особових закінчень, відмінювання дієслів у теперішньому часі; виховувати доброту, працьовитість, взаєморозуміння, дружелюбність, бажання прощати; сприяти виробленню вміння застосовувати вивчені правила на практиці, удосконалювати увагу, пам'ять, мовлення.
Обладнання: таблиця, наочний матеріал, схеми, чорний рюкзачок, мікрофон, притча про щастя (відео)
ХІД УРОКУ
                                                           Сердяться слабкі душі, сильні – ненавидять або прощають.
Г. Тютюнник
I. Організаційний момент
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
---  Скільки є часових форм дієслова в українській мові? Які вони?
— Яку дію виражають дієслова теперішнього часу?
 --- Яку дію виражають дієслова в минулому часі?
— Як утворюються дієслова майбутнього часу?
IV.СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Дієслова теперішнього часу означають дію, що відбувається в момент розповіді про неї: Весна у вікна заглядає, хмарки у синяві пливуть. (В. Сосюра)
Теперішній час мають лише дієслова недоконаного виду.
2.  Робота з таблицею.
Зміна дієслів теперішнього часу
Особа
Число
Однина
Множина
1-ша
пишу, бачу
пишемо\, бачцмо\
2-га
пишеш\, бачцш\
пишете\, бачите
3-тя
пише, бачить\
пишуть, бачать\
Висновок: дієслова теперішнього часу змінюються за особами й числами. Закінчення дієслів, що змінюються за особами й числами, називаються особовими закінченнями.
V. Тренувальні вправи
1. Записати прислівя і приказки. Підкреслити дієслова, визначити час, утворити початкову форму, вказати вид. 2 дієслова провідміняти за особами і числами.
Поспішили – людей насмішили. В очі любить, а за очі гудить. Дерево шанують, як добре родить, а  чоловіка, як добре робить. Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Висновок: дієслова теперішнього часу утворюються від основи інфінітива дієслів недоконаного виду додаванням особових закінчень.
2. Відгадати загадки, виписати дієслова та дієслівні форми, визначити граматичні ознаки.
Сидить баба на грядках, закутана в хустках. (Капуста)
Понад квіти літаюча, солодкий сік збираюча, зимою спить, літом бринить. (Бджола)
Стоїть дід над водою, хитаючи бородою. (Очерет)
Стоїть хлопчик під пеньком, вкривши голову брильком. (Гриб)
Впала стрічка через річку, поєднавши береги. (Міст)
3. Записати фразеологізми, визначити вид інфінітивів, утворити дієслова теперішнього часу: 1 ряд – 2 особу однини, 2 ряд – 1 особу множини, 3 ряд – 2 особу множини. Ввести у складне речення за схемою.
Знати собі ціну, держати язик за зубами, грати першу скрипку, сіяти сварку.
4. Витягнути з чорного рюкзачка листочки, прочитати по черзі слова, визначити особові форми і записати їх, вказати особу і число. Скласти віршик, розташувавши дієслова у логічній послідовності. Пояснити зміст тексту.
Ображають, люблю, розумію, відчуваю, знаю, розмовляю, критикують, прощаю.
ВІРШ
Ображають, критикують,
Відчуваю, знаю.
Розумію, розмовляю,
Люблю і прощаю.
5. Диктант-переклад.
Завдання: перекласти й записати слова українською мовою, визначити особу і число, утворити словосполучення.
Помнишь, стоишь, видишь, гуляешь, стоит, дрожит, купаешься, собираешься, учишься, трудятся, чувствуется, стараются, отличаются, обращаются, пользуются,
6. Кодовий диктант: цифра, О (особа), О(однина), М (множина)
·        Сієш, маємо, працюють, ходиш.
·        Малюють, тримає, ходимо, держиш.
·        Співаю, печуть, радіємо, сидить.
7. Прослухати притчу про щастя (відео).
 


Бесіда з учнями: - Про що розповідається у казці?
-         Які дієслова використовуються?
-         Що таке щастя?
-         Що ви робите для того, щоб жити в гармонії з собою? (Дати письмову відповідь, використовуючи дієслова у формі теперішнього часу)
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Самостійна робота: провідміняти по 3 дієслова за особами.(з диктанту-перекладу)
VII. Підсумок уроку. Мікрофон
—  Що означають дієслова теперішнього часу?
—  Як вони утворюються?
—  Як змінюються?
—  Яка їхня роль у мовленні?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Підручник, § 8, вправа 67 (1,2); твір-роздум «Чи вмію я прощати?» (на 8-12)









Українська література. 6 клас.
Тема: «Як тебе не любити, Києве мій» Д. Луценка — популярна пісня про столицю України. Патріотичні мотиви, героїчний пафос пісень літературного походження.
Мета: поглибити знання учнів про столицю України - Київ, розкрити красу і важливу історичну   значущість міста, ознайомити з відомою піснею «Як тебе не любити, Києве мій», творчістю Д. Луценка; виховувати любов і повагу до столиці України, бажання вивчати культуру і пісенну спадщину своєї держави; учити аналізувати поезію, коментувати зміст, знаходити й пояснювати художні засоби; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, робити власні висновки.
Теорія літератури:пісня літературного походження.
Обладнання:портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього; мультимедійні засоби.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I.Організаційний момент.
II. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
III.Актуалізація опорних знань учнів
IV.   Перевірка домашнього завдання.
Виразне читання стрілецьких пісень.
V. Сприйняття нового матеріалу.
2.   Гра «Відгадай за найменшою кількістю підказок».
1)   Місто, яке було засноване наприкінці V — початку VI століття.
2)   Герб міста: срібний Архангел Михаїл із вогняним мечем та щитом із хрестом на синьому щиті.
3)   Вважається одним із найбільших і найстаріших міст Європи.
4)   За легендою «Повісті временних літ», його разом із братами заснував легендарний полянський князь.
5)   Розташоване місто в середній течії Дніпра, у північній Наддніпрянщині.
6)   Символом цього міста є каштани.
— Здогадалися, про яке місто йдеться? Це столиця України — Київ.
VI. Вступне слово вчителя.
         1. Серце кожної держави — її столиця. Це найкраще, найрозвиненіше місто, центр промисловості, транспорту, науки, культури. Воно має свою історію, традиції, своє обличчя. Про нього складають пісні, пишуть романи то п’єси. Прилучимося й ми до цього процесу.
2.   Розповідь учителя про письменника Д. Луценка.
   Дмитро Омелянович Луценко — видатний поет, автор популярних, улюблених народом пісень. Народився поет на Полтавщині. Про свою батьківщину — Березову Рудку — Дмитро Омелянович написав багато чудових поезій, які подібні до сердечної розмови зі своїм рідним селом.
   Ще в ранньому дитинстві зачарувала його народна пісня, бо тепла батьківська хата завжди була сповнена сумних і веселих мелодій. Співали їх його батьки, люди працьовиті й голосисті.
Поет Дмитро Луценко є палким патріотом України, його образи взяті із самого життя, барви — від квітів, трав і рік, українського неба. Його поезія близька кожному, тому й полюбилася людям.
   Найвідоміші пісні Дмитра Луценка — «Як тебе не любити, Києве мій», «Мамина вишня», «Осіннє золото» тощо. Важко знайти співака чи співачку 60-х–80-х років, які б не виконували пісень Дмитра Омеляновича. Виконують їх і сучасні виконавці.
   1976 року Дмитро Луценко та Ігор Шамо стали лауреатами Шевченківської премії за цілу низку пісень, у тому числі й за пісню «Як тебе не любити, Києве мій». Гроші автори передали до дитячих будинків Києва. За два роки до цього Дмитро Омелянович отримав звання «Заслужений діяч мистецтв України».
VII. Подорож над Києвом. Додаток 1. (Відео про Київ)


 



  Повідомлення екскурсоводів-дослідників: - Заснування Києва.
-         Історичні памятки.
-         Київ сьогодні.
Додаток 2. ( Пісня «Як тебе не любити, Києве мій»)


VIII.   Робота з підручником.
1.   Виразне читання поезії «Як тебе не любити, Києве мій».
2.   Словникова робота.
Канна — багаторічна трав’яниста рослина, що має великі червоні квітки; вирощується як декоративна.
3.   Евристична бесіда.
— Які почуття та настрій створює поезія Д. Луценка «Як тебе не любити, Києве мій»? (Щирість, ніжність, глибокий ліризм.)
— Від якої особи ведеться розповідь у поезії? Про що це свідчить?
— Яким ви уявляєте ліричного героя поезії?
— У яку пору року й у який час доби відбувається дія? Відповідь обґрунтуйте, спираючись на текст.
— Які конкретні й абстрактні образи виникають у вас після прочитання поезії? (Конкретні: вечір, схили Дніпра, вогні вечірнього міста; абстрактні: молодість, краса, відчуття любові, ніжності.)
— Якими мотивами пройнятий твір?
— Які найголовніші духовні цінності відтворює автор у поезії?
4.   Усне словесне малювання.
— Яким ви бачите Київ?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Додаток 3.)
5.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.
Складіть паспорт-характеристику поезії Д. Луценка «Як тебе не любити, Києве мій», визначивши її тему, ідею, художні образи та художні засоби, зробіть висновок.
Орієнтовна відповідь
Тема: висловлення почуття захоплення красою та величністю столиці рідної держави.
Основна думка: потрібно любити й шанувати свою державу, її столицю, підтримувати красу.
Художні засоби:
метафори: «Грає море зелене, Тихий день догора», «Де колишуться віти Закоханих мрій…», «В очі дивляться канни, Серце в них переллю», «Спить натомлене місто»;
епітети: «Мирним, лагідним сном»;
порівняння: «Ген вогні, як намисто, Розцвіли над Дніпром», «Вечорів оксамити, Мов щастя прибій…»;
окличні речення, звертання: «Як тебе не любити, Києве мій!».
Висновок: у вірші Д. Луценка метафори й епітети тісно переплітаються, створюючи неповторний образ улюбленої столиці
XI. Закріплення знань, умінь і навичок
1.     Творче завдання.

Скласти сенкан
Київ…
Величний, гомінкий.
Вабить, захоплює, закохує.
Одне з найстародавніших міст Європи.
Серце!
2.   Гра «Козацькі розваги».
X. Домашнє завдання
Підготуватися до написання твору про пісню…
XI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Київ для мене…
---- Виконання гімну України.
                                                            

                                                        

Українська мова. 7 клас 


       

Букви -н-  та -нн- у прислівниках
Мета: домогтися усвідомлення і засвоєння учнями правила написання однієї і двох букв н у прислівниках; формувати вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; виховувати повагу до людей, дружні стосунки в колективі; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, опорні схеми, малюнки, картки.

Хід уроку
                                                                    Ти завжди відповідаєш за тих, кого приручив.

                                                                                                       Антуан де Сент-Экзюпері


I.Організаційний момент.
II.Повідомлення теми та мети уроку.
III.Актуалізація опорних знань.
IV.Перевірка домашнього завдання.
1.     Виписати прислівники з прослуханого тексту, визначити розряд, поставивши запитання.
Що це значить – не дружити
Що це значить – не дружити,
Жити так – одинаком?
Не дружити – це ходити
Не дверима, а вікном.
Це без друга, без подружки
Й на перерві у кутку
Розправлятись самотужки
З апельсином нашвидку.
Це дивитись, наче в книжку,
Вбік із видом кам’яним,
А насправді тишком-нишком
Роздавати штурхани.
В школі вчитись
Й не дружити –
Це, повірте, все одно,
Що, заплющившись, сидіти
І дивитися кіно.

                                  Оксана Сенатович

2. Робота з картками біля дошки.
·         Синтаксичний розбір речення.
Дружба, супроводжуючи життя, зменшує страждання і наповнює радістю будь-які переживання.
·         Розібрати прислівники за будовою, вказати розряд.
Щороку, поволі, поблизу, тихо, вгорі, ніколи.
V.Спостереження над мовним матеріалом.
Записати слова у 2 колонки, пояснити написання. Утворити прислівники, визначити суфікси, сформулювати правила.
Здивований, цінний, незрівнянний, впевнений, щоденний, гостинний, знесилений, спокійний.
1.     Запамятати: зрання, навмання, попідтинню, попідвіконню, спросоння.

VI.Робота з підручником.

VII.Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Творче конструювання (робота за варіантами)
Утворити від прикметників прислівники. Пояснити написання  -н- та -нн- у прикметниках і прислівниках.
Варіант 1. Яс_ ий, безмеж_ий, незмі_ий, глиби_ий, швидкопли_ий, щоде_ий,
стара_ий, жаліс_ий.
Варіант 2. Сум_ий, поваж_ий, спокій_ий, тума_ий, со_ий, позитив_ий, невтіш_ий, смире_ий, доброчи_ий, страше_ий.
Самоперевірка та взаємоперевірка. Діти перевіряють правильність написання
-н- та  -нн- у прикметниках, дієприкметниках та прислівниках. Ввести слова у речення.
Проблемне питання. У прислівниках якого розряду найчастіше вживається орфограма -н- , -нн-?
   2.Вправа 221 (Проаналізувати текст, виписати 2 прикметника з буквами –н- та –нн-, утворити прислівники, записати фонетично).
3.Завдання «Редактор». Знайти помилку  у словах. Скласти речення з дієприслівниковим зворотом.
·        Законно, моторно, зажуренно, спросоня.
·        Злидено, швидкоплинно, навманя, несказанно.
·        Страшенно, невпино, неочікуванно, людянно.
4.Переглянути відео про дружбу
Творче завдання.
Написати поради однокласникам, які хочуть стати справжніми друзями, використавши прислівники з буквами –н- та –нн-.
Довідка: бездоганно, зацікавлено, на відмінно, вправно, невідкладно, виразно, щоденно, впевнено.
5.Гра «Снігова куля». Учні називають один одному слова, кидаючи мяч і коментуючи орфограми в прислівниках.
На відмі…о, на проща…я, насиль…о, неви…о, невимов…о, невиправда…о, невпевне…о, негада…о, недореч…о, непоруш…о.
6.Культура мовлення.
Складіть словосполучення із прислівниками необхідно, треба, потрібно.
7.Скласти речення, використовуючи слова зрання, навмання, попідтинню, попідвіконню, спросоння.

8.Кодовий диктант(взаємоперевірка)
Зашифрувати слова: Н та НН.
Радіс(н, нн)о, приєм(н, нн)о, безпереч(н, нн)о, потріб(н, нн)о, соняч(н, нн)о, невблага(н, нн)о, непримире(н, нн)о, страше(н, нн)о, безпідстав(н, нн)о, сором(н, нн)о, нужде(н, нн)о, несказа(н, нн)о.
9.Загадки-жарти
1. Який прислівник однаково читається зліва на право і справа на ліво? (Зараз.)
2. У яких прислівниках є три-чотири приголосні й один голосний? (Вдень, вверх, вниз.)
3. Які прислівники запитують про себе? (Щотижня, щогодини, щороку, щоденно.)
4.
 Який прислівник вживається з серцем? (Натщесерце.)

10.Скласти сенкан до слова ДРУЖБА. Використати прислівники у третьому рядку.
VIII.Підсумки уроку
1.     Перевірте, чи виконали ми завдання, які ставили на початку уроку.
Метод «Мікрофон»
-         Сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати…
-         Сьогодні на уроці ми повинні ознайомитися…
-         Сьогодні на уроці ми повинні навчитися…
-         Сьогодні на уроці ми повинні розвивати…
       2.Оцінювання роботи учнів.
IX.Домашнє завдання.
Параграф 27
Виконати вправи 220 та 224 (1)
Скласти кросворд, використовуючи слова зрання, навмання, попідтинню, попідвіконню, спросоння.


5 клас Українська література

Тема:

Тема:  Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка».
Мета: ознайомити з драмою-казкою Олександра Олеся; з поняттям драматичний твір та його особливостями; виховувати кращі людські якості, гордість за мужніх наших пращурів, повагу до історичного минулого українського народу, шаноб­ливе ставлення до заповітів наших предків; розвивати навички виразного читання драматичних творів, артистичні здібності; навчити висловлювати власні міркування, удосконалювати  увагу, мислення, зв’язне мовлення.

Обладнання: ілюстрації до казки, наочні завдання, портрет письменника, вишиті рушники, смайлики-валентинки, презентація.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель: Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте про себе за мною :
            Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
            Я думаю, замислююсь.
            Я – особистість творча!
            Я бажаю всім однокласникам успіхів сьогодні на уроці!

ІІ. Оголошення теми й мети уроку                                                     Слайд 1

ІІI. Актуалізація опорних знань учнів                                               Слайд 2
* Мозковий штурм
1.Справжнє прізвище Олександра Олеся?
2.В якому місті Сумської області  народився письменник?
3.Як називалася поетична книга О.Олеся, яку він закінчив писати в 1920 році?                                           
4.Як називався літопис, який вивчав О.Олесь, щоб зрозуміти долю українського народу ?
5.  Про що розповідається у книзі «Княжа Україна»?
6. Чим запамятався вам князь Ярослав Мудрий?
7. У чому основна думка звернення князя до своїх дітей?
8. Які риси характеру можна запозичити нам, нащадкам, від своїх предків?

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. 

ü  Слово вчителя: образи богатирів у руських билинах та в українських народних казках.                                                                            Слайд 3




ü  Драма (від гр. – дія)твір, у якому життя героїв розкривається через розмови та вчинки дійових осіб. Призначена для постановки на сцені.
Дійові особи. Репліки. Дії. Картини. Яви. Ремарки – пояснення автора.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Слайд 4

ü  Словникова робота                                                                      Слайд 5

Джура – зброєносець, орда – військо, воєвода – воєначальник, єдваб – коштовна тканина, днесь – вдень, зараз, химерний – дивний, бити чолом – кланятися.

  V. Бесіда з учнями за змістом казки.                                                  Слайд 6
     1. Яке лихо сталося у Князя?
     2. Що воєводи радили Князю?
     3. Чому Князь вирішив звернутися до Микити Кожум’яки?
     4. Чому Микиту називають Кожум’якою?
     5. Які надприродні можливості мав Микита?
     6. Хто, крім дітей, ще приходив до Микити Кожум’яки з проханням від  Князя?
     7.Чому Микита вирішив боротися зі Змієм лише тоді, коли його                          попросили про це діти?
     8.Який інтерес – особистий чи громадянський – змусив Микиту воювати зі Змієм?
     9. То в чому сила Микити Кожумяки?

  VI. Дослідницько-пошукова робота  учнів.
      1.Тема – боротьба богатиря Микити зі змієм.                                  Слайд 7
         Ідея – уславлення мужності народних героїв.
         Гіпербола – художнє перебільшення. 
Додаткове завдання-дослідження: відшукати гіперболу у наведених висловах. 
Знає кума – знає півсела. Щира праця гори верне. Злості повні кості. Сказано: велика птиця – горобець. Попав пальцем в небо, аж бамкнуло.                    

        2. Проблемні запитання.
- Чи можна в наш час зустріти таку людину, як  Микита Кожум’яка?
- На вашу думку, чи є сьогодні  справжні патріоти, які здатні віддати життя за  Україну та її народ?
- Що прославляє, а що засуджує автор у творі?
- Які важливі питання порушено у казці?
         3. Розташувати малюнки у правильному порядку відповідно до сюжету.



                      Фізкультхвилинка                          Слайд 8                                          


         4. Робота творчої групи: інсценізація драми-казки «Микита Кожумяка»                      
                                                                                                                   
                                                                                                                      Слайд 9


Пам’ятка «Як читати за ролями»:
• оберіть потрібний тон;
• умійте переконувати, співчувати, захоплюватись, обурюватись;
• відтворюйте в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів;
• не забувайте про роль жестів, міміки.

         5. Вікторина «Хто уважніший» .                                                    Слайд 10

Ø  Про кого сказано: «У тебе серце золоте…»? (КНЯГИНЯ)
Ø  Хто сказав: «Хто не бореться, той раб»? (КНЯЗЬ)
Ø  Чиї це слова: «Воєводи! Не годиться, щоб віддав Дочку наш Князь»?( ДІД)
Ø  Хто сказав: «Слово ще — й робити кину»? (МИКИТА)
Ø  Чиї це слова: «Ще не вмерла правда в світі, вогник віри не погас..»?(ДІВЧИНКА)
Ø  Хто сказав: «Гнулись ми, та досить гнутись»? (ВОЄВОДА)
Ø  Кому належать слова: «Зважся, з силою зберись і – на гада!»(БРАТ)

6. Перегляд мультфільму.                                                               Слайд 11
Вчитель: народна казка про змієборця Микиту Кожум’яку зацікавила й сучасних митців – мультиплікаторів. Вони створили перший повнометражний мультфільм у 3D-форматі «Микита Кожум’яка», але головними героєм зробили сина Микити. 
   
           7. Скласти сенкан «Микита Кожум’яка».                                   Слайд 13

Зразок
Микита Кожум'яка.
Мовчазний, кремезний.
Мне, бореться, перемагає.
Оборонець рідного народу, Києва.
Змієборець.

Підсумки уроку.
Гра «ТАК-НІ»
  1.Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію  улюбленого сина? (Ні)
  2. Народ боявся Змія? (Так)
  3. Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення    добровільно віддати Змію дочку? (Ні)
  4.Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія?                                                                                                                                                                                                                                                                                                               (Ні)                                                               

  5. У три роки Микита міг побороти свого батька? (Так)
  6. Микита  злий і жорстокий? (Ні)
  7. У Микити було п'ять братів? (Ні)
  8. Микита одразу погодився боротися зі Змієм? (Ні)
  10. Замок Змія був похмурий, темний? (Ні)
  11. Чи важко Микиті було боротися зі Змієм? (Так)
  12. Микита врятував Князівну від Змія? (Так)

     VІІI. Рефлексивно – оцінювальний етап
1.             Рефлексія настрою.
2.      Самооцінка.
· Я брав (брала) активну участь у роботі.
· Я доповнював ( доповнювала).
·Я на уроці був (була ) пасивним (ою).

       IX. Домашнє завдання.                                                                            Слайд 14

1.Опрацювати матеріал на ст. 176.
2. Скласти план до казки, виразно читати драму за ролями.
3. Ілюстрації до твору.
                                                                                   

                                                                           Українська мова
                                                           7 клас

                           Тема: Написання не з дієприкметниками
Мета: 
·        формування предметних компетентностей: сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом та окремо; поглиблювати знання орфографічних та орфоепічних норм, вміння використовувати дієприкметники у мовленні, сприяти збагаченню словникового запасу учнів;
·        формування ключових компетентностей: виховувати загальнокультурну грамотність, свідоме ставлення до вірувань наших предків, здатність застосовувати набуті знання у спілкуванні з людьми, у родині;
·        очікувані результати: учні повинні знати написання частки не з дієприкметниками, знаходити їх у реченнях, визначати синтаксичну роль, зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: тексти-пазли, підручник, малюнки, сигнальні картки,  ялинка-хмара слів, презентація, відеопривітання.

ХІД УРОКУ
 I. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення мети та завдань уроку.
III.Бліцопитування
     1.Яка форма дієслова називається дієприкметником?
2.Які морфологічні ознаки має дієприкметник?
3.Що таке дієприкметниковий зворот?
4.Як відокремлюються дієприкметникові звороти у реченнях?
5.Яка їх стилістична функція у тексті?
IV.Спостереження над мовним матеріалом.
 Дослідження-практикум. Пояснити написання не з різними частинами мови.
Не/жить, не/щастя, не/великий, не/веселий, а сумний,  не/поспішати,  не/добачати ( погано бачити), не/навидіти, не/здужати (хворіти), не/здужати (не могти), не/має снігу, вона не/має хустки.
V.Метод «Уважно стеж»
Знайти у реченнях дієприкметники та обгрунтувати їх написання.
1.Недопечений хліб лежав на столі.
2.Не вишиті, а виткані рушники показала мати.
3.Ми побачили не вироблені бабусею пиріжки.
4.На Андрія у господині двері не зачинені.
5.Незачинені двері залишила мати.
Проблемне запитання:
Чому в одних випадках не з дієприкметниками пишеться разом, а в інших окремо?
VI. Лінгвістичне спостереження з елементами аналізу.
Аналіз таблиці
НЕ З ДІЄПРИКМЕТНИКАМИ ПИШЕТЬСЯ
РАЗОМ
ОКРЕМО
1.Якщо при дієприкметнику немає залежного слова.
Непрочитана повість.
Неполохані зайці.
1. Якщо дієприкметник має при собі пояснювальне слово.
Не прочитана учнем книга. Не полохані мисливцями зайці.
2. Якщо дієприкметник без не не вживається.
Нечувана радість прийшла на їх землю.
2. Коли в реченні є протиставлення.
Мав таланти він до віршів не позичені, а власні.
3. Якщо дієприкметники утворені від дієслів, що пишуться з префіксом недо- разом.
Недописаний твір.
Недопечений хліб.
Недочитана повість.
3. Коли дієприкметник в реченні виступає присудком.
Земля не орана, вівці не лічені.
4. Якщо дієприкметник в реченні виступає означенням і не має при собі залежних слів.
Серед пожовклого листу червоніли незірвані яблука.
4. Якщо в реченні є заперечувальні частки ( ні, ніким, нічим),
або стверджувальна частка ( ще )
Ні, поле не засіяне.
Ніким не бачений гість.
Яскраво горів ще не перетоптаний квітник.

VII.Робота з підручником. Таблиця.
Вправа 161. Записати словосполучення, розкриваючи дужки.
VІII. Лінгвістичне дослідження. Практичні завдання.
8.1. Творче реконструювання.
Перебудувати речення так, щоб дієприкметники з часткою  не писалися окремо. Відповідь обгрунтувати. Підкреслити члени речення, визначити вид присудка.
·        Нереставровані ікони висіли на стіні. Ікони на стіні не реставровані.
·        Непорізаний чорнослив додали у страву. У страві чорнослив не порізаний.
8.2. Пошукова робота «Пазл». З окремих частин паперу скласти текст і виконати наступні завдання.
А. Переказати прочитане, визначити провідну думку.
Б. Знайти дієприкметники, додати частку не і пояснити написання.
В. Виконати синтаксичний розбір одного речення.
13 грудня - свято Андрія (або Калита).
Стародавня легенда розповідає, що апостол Андрій проповідував християнство в самому Царгороді, на побережжях Чорного моря та в околицях нашої столиці - Києва. У народній традиції звичаї та обряди в цей день мають дохристиянський характер: вгадування майбутньої долі, заклинання, ритуальне кусання "калити". Калита - це великий корж із білого борошна, який печуть усі дівчата разом, адже кожна має взяти участь. Місять підсолоджене тісто всі по черзі. Печуть, посипають родзинками та подрібненими горіхами. Посередині роблять дірку, куди протягують червону нитку, за яку підвішують калиту до сволока посередині хати високо, щоб парубок міг дістати її зубами, коли добряче підстрибне. Це свято вважається парубочим, оскільки  хлопцям дозволено бешкетувати, а дівчата цієї ночі можуть дізнатись свою долю. За традиціями наших предків, молодь сходилася до однієї хати ввечері 12-го грудня. Жартували, оповідали цікаві історії та гралися, а в ніч з 12-го на 13-е грудня ворожили...Господиня всіх частувала наліпленими заздалегідь варениками, пиріжками, узваром, солоденькими коржиками.
Ø Сволок – це балка, яка підтримує стелю в будівлях.

8.3. Тестпортал. Виконати тестові завдання.
1.Знайти рядок, у якому всі слова з не пишуться окремо.
А Незгасаюче вогнище, не скопані ще грядки;
Б Не зав’язаний добре сніп, недоплетений тин;
В Розмова не скінчена, не запрошені на вечорниці дівчата;
Г Недопечені паляниці, підлога не метена, а вимита.
2.У якому рядку допущені помилки у написанні слів?
А непокоїтися про сина, неглибока річка;
Б небачена врода, робота не завершена;
В не підсолоджений  батьком узвар, немає колядників;
Г сік невипитий, не досипати ночей.

8.4. Орфоепічна хвилинка. Запамятати наголошування слів, з окремими скласти словосполучення.
Вишиванка, позаочі, разом, всередині, борошно, допізна.

8.5. Кроссенс. Описати свята та обряди, зображені на малюнках. Скласти речення, використовуючи словосполучення з довідки.
Довідка: незасмучені щедрівники, не подаровані діткам солодощі, не нарізаний батьком хліб.

8.6. Асоціативна вправа «Хмари слів». «Приготувати кутю», вибираючи з ялинки-хмари потрібні словосполучення. Дібрати до дієприкметників частку не, пояснити написання.
Кутя: відварена пшениця, промиті родзинки, розтертий мак, посічені горіхи, кип’ячена вода, цукор, мед…                                                         

8.7. «Дивись – не помились» з використанням сигнальних карток.
Прослухати словосполучення, визначити правильне написання частки не з дієприкметниками, підняти картку відповідного кольору: разом – зелену, окремо – жовту.
Насіяне насіння і на торік не пропаде. Незакінчене діло покривається снігом.
Вір не почутому, а побаченому. Найманий кінь ніколи не зморений.
Для дурнів закон не писаний. Ледареві норма не вказана.
У неголодного на думці гульня, а в голодного – обід.
У недоглянутого майна всі господарі. Яка диковина, що собака не кована.

8.8. Відеохвилинка. Переглянути відео, розкрити роль різдвяних свят у житті людини, назвати дієприкметники у тексті, додати частку не, обгрунтувати написання.

IХ. Оціночно – емоційний етап
Метод «Незакінчене речення».
1. На уроці ми працювали над темою…
2. Ви отримали задоволення від теми уроку та його змісту…
3. Що найбільше запам’яталося на уроці…
4. Коли не з дієприкметниками пишеться разом…
Х. Рефлексія.
ХІ. Домашнє завдання (диференційоване)
1.Опрацювати  п. 19, вик. впр. 163 (до 7 б).
2.Опрацювати  п. 19, вик. впр.162; написати міні-твір «Традиції у моїй сімї». (на 8-12 б)


Укра































                                                                    






















VIII. 





Немає коментарів:

Дописати коментар